Robbox

Eindterm 5: De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.

Lesidee:
Robbox is een initiatief van het stedelijk basisonderwijs om op een laagdrempelige wijze techniek in de klas te integreren. Dit doen ze door middel van een robotkoffer, een koffer met verschillende robots en lesmateriaal. Door met robots te werken verhogen ze zo de interesse van de leerlingen en hopen zo om het beeld van wetenschap en techniek in het basisonderwijs te verhogen. De roboticakoffers zijn laagdrempelig en de lespakketten leunen aan bij de dagdagelijkse realiteit. De leerlingen gaan zelf aan he werk met tal van verschillende interessante robots en proberen allerlei opdrachten uit. Zo kunnen leerlingen via eenvoudig programmeerwerk de robot laten buigen in een 90°-hoek. Of kan de Sphero 2.0 (de eenvoudigste robot in de vorm van een bal) een parcours afleggen terwijl die de juiste verkeersregels moet toepassen. Of kan de meest complexe robot de leerlingen ondervragen over de verschillende provincies.

Verantwoording
Robbox is enkel voor de 3de graad en is een project dat je kan inhuren voor je klas. De lessen worden gegeven door de mensen van Robox zelf. De leerlingen leren hoe ze op een eenvoudige manier de robots moeten programmeren. Het project biedt meer dan een aantal plezante lessen over techniek, want de koffer is zo ontwikkeld dat de kinderen via een rollenspel verschillende taken krijgen en via verschillende robots samen tot leuke resultaten moeten komen. Zo kunnen ze hun verbeelding de vrije loop laten. Door dit creatief aspect kan er met Robbox gewerkt worden om eindterm 5 na te streven.


U vindt meer informatie over Robbox bij de volgende link: Robbox