Gamemaker
Eindterm 7: De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
Lesidee:
Vaak heb je het probleem dat enkele leerlingen veel sneller klaar zijn met oefeningen dan anderen. Hierom moet een leerkracht dan ook goed differentiëren. Maar al te vaak krijgen deze leerlingen dan extra oefeningen. Hierdoor hebben ze soms het gevoel dat dit eerder een straf is dan een beloning. Een leuke oplossing om dit probleem aan te pakken is Gamemaker. Gamemaker is een gratis programma waarbij leerlingen zelf hun eigen spel kunnen maken. Laat een snelle leerling aan de slag gaan met gamemaker en laat hem zelf rond de leerstof een spel maken. Gamemaker is heel gebruiksvriendelijk en de leerlingen zijn er zelf heel snel mee weg. Doordat een leerling een goed spel zal maken, zal de motivatie heel hoog zijn. Je zal verbaasd zijn wat een prachtig spellen ze kunnen maken.
Verantwoording:
Dankzij Gamemaker kunnen de spellen die de leerlingen maken zelf ook in de les gebruikt worden om bijvoorbeeld de les te herhalen. Het is eerst en vooral een leuke manier om leerstof in te oefenen en anderzijds is het ook een grote motivatie om het spel te spelen dat gemaakt werd door je klasgenoten. Eventueel kunnen de spelletjes die de kinderen maken op bijvoorbeeld de schoolwebsite gezet worden om nog meer in de aandacht te staan. Gamemaker is daarom dan ook een uitstekende kandidaat om eindterm 7 na te streven .
Via onderstaande link kan u de gratise versie vinden: Gamemaker
