Aanbevelingslijst
Mijn 5 aanbevelingen om nog verder te kunnen groeien in het integreren van ICT in de klas.
1. ICT op een veilige manier gebruiken
Meer ICT in de kas brengt ook vele gevaren met zich mee. Het is zeer handig en een interessant gegeven als je weet wat veilig is en wat niet veilig. Daarom beveel ik ten sterkste aan alle leerlingen zo jong mogelijk kennis te laten maken met 'Veilig surfen op het Internet'. Uit een onderzoek van Kennisnet blijkt dat een tablet of een computer meer en meer gebruikt worden door jonge kinderen, zelfs al door kinderen van 0 tot 3 jaar. Uit de resultaten is gebleken dat deze jonge kinderen met een computer kunnen werken, maar soms de werking toch nog niet helemaal snappen. Met deze lessen kunnen we de leerlingen al vanaf jonge leeftijd wegwijs maken en valstrikken uit de weg gaan.
Meer ICT in de kas brengt ook vele gevaren met zich mee. Het is zeer handig en een interessant gegeven als je weet wat veilig is en wat niet veilig. Daarom beveel ik ten sterkste aan alle leerlingen zo jong mogelijk kennis te laten maken met 'Veilig surfen op het Internet'. Uit een onderzoek van Kennisnet blijkt dat een tablet of een computer meer en meer gebruikt worden door jonge kinderen, zelfs al door kinderen van 0 tot 3 jaar. Uit de resultaten is gebleken dat deze jonge kinderen met een computer kunnen werken, maar soms de werking toch nog niet helemaal snappen. Met deze lessen kunnen we de leerlingen al vanaf jonge leeftijd wegwijs maken en valstrikken uit de weg gaan.
2. Bijscholingen ICT
Het is moeilijk om als leerkracht op de hoogte te blijven van het immense ICT-aanbod, zeker met de toekomstige vernieuwingen die er nog aan zitten te komen. Het is daarom aangewezen dat leraren verplicht een paar keer per jaar een bijscholing van ICT volgen. Zo kunnen leerkrachten als inhoudelijk expert de leerlingen onderwijs op maat geven en de ICT middelen hierin beter betrekken.
3. Een laptop of tablet voor iedere leerling
Op mijn fictieve school beschikt iedere klas reeds over 4 computers. Ik zou dit nog verder willen uitbreiden naar een laptop/tablet per leerling. Een tablet of laptop is gemakkelijk te gebruiken in de klaspraktijk. Je kan er vele applicaties op downloaden die de mogelijkheid bieden om te oefenen op websites, via spelletjes, ... Ik geloof dat dit op lange termijn werkschriften en handboeken zou kunnen vervangen. Zo verminderen we tegelijkertijd de immense papierverspilling en de zware boekentassen die leerlingen elke dag moeten meesleuren. Een tablet/laptop per leerling aanschaffen, is echter heel kostelijk en de meeste scholen kunnen dit zich veroorloven. Een computerlokaal inrichten in de school zou daarom ook een mooie oplossing kunnen bieden.
4. ICT moet nuttig zijn
De inhoud die men geeft met ICT moet natuurlijk nuttig zijn. Als het niets extra bijdraagt aan de les, is het nut van ICT ook weg. Beperk je ook niet tot een aantal vakken om ICT in te verwerken, maar probeer alles eens uit. Laat de leerlingen ook ideeën geven. Zij kennen er tegenwoordig vaak meer van de leerkrachten zelf.
Het is moeilijk om als leerkracht op de hoogte te blijven van het immense ICT-aanbod, zeker met de toekomstige vernieuwingen die er nog aan zitten te komen. Het is daarom aangewezen dat leraren verplicht een paar keer per jaar een bijscholing van ICT volgen. Zo kunnen leerkrachten als inhoudelijk expert de leerlingen onderwijs op maat geven en de ICT middelen hierin beter betrekken.
3. Een laptop of tablet voor iedere leerling
Op mijn fictieve school beschikt iedere klas reeds over 4 computers. Ik zou dit nog verder willen uitbreiden naar een laptop/tablet per leerling. Een tablet of laptop is gemakkelijk te gebruiken in de klaspraktijk. Je kan er vele applicaties op downloaden die de mogelijkheid bieden om te oefenen op websites, via spelletjes, ... Ik geloof dat dit op lange termijn werkschriften en handboeken zou kunnen vervangen. Zo verminderen we tegelijkertijd de immense papierverspilling en de zware boekentassen die leerlingen elke dag moeten meesleuren. Een tablet/laptop per leerling aanschaffen, is echter heel kostelijk en de meeste scholen kunnen dit zich veroorloven. Een computerlokaal inrichten in de school zou daarom ook een mooie oplossing kunnen bieden.
4. ICT moet nuttig zijn
De inhoud die men geeft met ICT moet natuurlijk nuttig zijn. Als het niets extra bijdraagt aan de les, is het nut van ICT ook weg. Beperk je ook niet tot een aantal vakken om ICT in te verwerken, maar probeer alles eens uit. Laat de leerlingen ook ideeën geven. Zij kennen er tegenwoordig vaak meer van de leerkrachten zelf.
5. Bordboeken
Bordboeken zijn virtuele versies van de handboeken en de werkboeken van de leerlingen. De leerkracht kan dit dan openen op het digibord. Er kunnen ook notities op genoteerd worden en het is ook veel visueler en makkelijker om te volgen voor alle leerlingen.
Ik sluit mijn aanbevelingen af met een mooie quote over ICT in het onderwijs.
'Als ICT op de juiste manier wordt ingezet, leidt dit tot meer motivatie, betere leerprestaties en een efficiënter leerproces bij de leerling. Ook kan het de leraar helpen om zichzelf te professionaliseren. Daarnaast kan ICT leiden tot een betere organisatie in de school met meer transparantie en betere sturing.' (Kennisnet)